logo
menuruimte

ttOMSCHRIJVING WERK.   

Rose-Marijke Weiss,

Van haar vijftiende tot haar negentiende jaar volgde zij een klassieke balletopleiding bij het Operaballet o.l.v. Francoise Adret  in Amsterdam , bij de legendarische Olga Preobajenska en Madame Nora  in de befaamde Studio Wacker in Parijs en  zij danste bij het Nederlands Ballet o.l.v. Sonia Gaskell in Den Haag. Met één woord vat ze haar opleiding samen: discipline.

Ze moest met dansen stoppen want ze werd te lang! Ze ging op zoek naar zichzelf en de diepere lagen van het leven. Onderweg vond ze opnieuw de kunst.Vrijer dan voorheen maar met de steun van de discipline zocht ze zich een weg.In 1980 gaf ze haar vaste baan op om zich in het avontuur te storten. Ze volgde avondlessen aan de Haagse Academie en had overdag losse baantjes. Vanaf 1983 bezocht ze de Schule des Sehens, opgericht in 1953 op de Festung Hohensalzburg in Salzburg door Oskar Kokoschka. Haar zoektocht ging dieper en verder. In de moderne cultuur zijn spiritualiteit en wetenschap uiteengevallen.Terwijl het juist steeds duidelijker wordt dat de ontwikkeling op alle gebieden met elkaar samenhangt. Op congressen en symposia in Europa, Amerika en in Australië kwam ze met de ontwikkelingen op New-Age-gebied in aanraking . Ze raakte geïnteresseerd in transpersoonlijke psychologie, deed een vierjarige opleiding esoterische  wetenschap, reisde veel en ontwikkelde een grote belangstelling voor de Australische Aboriginals en de Indianen, want dat zijn culturen waar kunst, spiritualiteit, wetenschap en het dagelijkse leven met elkaar samenhangen.Beinvloed door het werk van Hans Hofmann, New York(Moma) en Berkeley, University Art Museum.De natuur en het universum zijn belangrijke inspiratiebronnen.

In haar leven tekende zich steeds duidelijker een lijn van verzet af, waarin ze zich verwant voelt met de surrealisten en dadaïsten, tegen het maatschappelijk pantser van de conventionaliteit, de hypocrisie en het verdoezelen van de waarheid. Het streven naar een absolute vrijheid van haar ideeënwereld, de mogelijkheid van vrije verbeelding en toevalligheden werden in haar werk steeds belangrijker. Tegen het eenzijdig uitoefenen van de rationaliteit en het denken, het overwaarderen van de techniek, ook in de kunst.  De gedachten van Carl Jung, metafysische systemen (alchemie, astrologie, mythologie) en droombeelden spraken haar zeer aan. Door schijnbare tegenstellingen te verenigen ontstaat een nieuwe werkelijkheid.

Lid van Stroom HCBK Den Haag sinds 1985, lid FNV/KIEM sinds 1982, lid Beeldrecht sinds 1997, lid Der Neuer Saechsischer Kunstverein e.V. in Dresden/Duitsland sinds 2005.

Werkt en verblijft sinds 1995  in Dresden (Duitsland) en omgeving. De thuisbasis is haar Haagse studio. 

 

 

 

Tekst geschreven door L.A. Daane Gallery, Amsterdam

Op een lyrische wijze toont Weiss in haar abstracte werken een kwaliteit van heel vitale elementen.Het abstracte versluiert als het ware een concrete behoefte om expliciet te zijn. Dat is zij ook in haar werken op papier. Het driftige, het directe van emotie is afleesbaar en invoelbaar. De benadering van het papier is direct, elementair. Zij laat ons aan de hand van een reeks van werken invoelen wat haar motieven zijn. Deze zijn vooral een sterk hedendaagse interpretatie van abstract expressionistische uitgangspunten welke een bijna onbeperkt persoonlijk emotioneel handschrift niet in de weg staan. Het is het ordenen via een registrerende thematiek van een picturale werkelijkherid welke zij tot zich heeft genomen en een uitdaging vormt daar hard op in te werken. De subtiele ondertonen van de jaren 50 maken het tot een melodie van toon, toets en observatie waarin de kijker een eigen spel mee kan spelen.